dybbuk - nakladatelství a grafické studio

 

   
populárně-vědecká

filosofie

společnost, fenomény
historie, umění
alternativa, vnitřní cesty
světová beletrie
česká beletrie
poezie

pohádky, komiksy

erotická literatura
solitaire

 



ČESKÁ BELETRIE

Vojtěch Němec
Opus Pictum

256 stran, váz., 132 x 205 mm, rok vydání 2016, č. 248
ISBN 978-80-7438-138-6
cena 263 Kč, e-kniha: 131 Kč

Vojtěch Němec se s rozpustilostí, která se v téhle části světa moc nenosí, rozhodl trochu podívat na atomovou strukturu psané řeči. Píše svůj Příběh, i když ví, že by z něj od učitelů českého jazyka dostal nedostatečnou. Provokuje. Čeština je však dostatečně silná, aby takový atak nejen unesla, ale aby si ho užila. Zkoušet a pokoušet, to je přece hlavní úkol prozaika, ne jen šimrat pod bradou… Na rozdíl od většiny zavedených autorů, kteří vědomě ztroskotávají na slovech, větách a odstavcích, pouští s radostí české literatuře žilou. Literární kritici a čtenáři tvrdí, že všechno už přece bylo napsáno a autor se nemá co poddávat textu, nemá co potlačovat jeho logiku. Má být jen štukatérem, pouhým tapetářem, neboť knihy se píšou pro druhé. Společenská poptávka na základě společenské dohody, žádné experimenty. Vše jen trochu přerámovat, přeformulovat, reinterpretovat. Všemu je třeba řádně rozumět, a hlavně se neunavovat moc velkým přemýšlením. Jenže zas a znovu se objevují texty jako Opus pictum

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-972-6 (PDF), 978-80-7438-973-3 (ePub),
978-80-7438-974-0 (Mobi)

zvětšit

Mojmír Drvota
Labyrint

400 stran, váz., 135 x 195 mm, rok vydání 2015, č. 243
ISBN 978-80-7438-133-1
cena 397 Kč, e-kniha: 198 Kč

Tři dosud nevydané texty spisovatele a dramatika Mojmíra Drvoty obsahují soubor Labyrint krátkých reflexí lidského chování a přírodních jevů a dvě novely. Obě probírají zdánlivě absurdní problém, který však postavám vedoucím dialog slouží jako pouhá záminka k tomu, aby při stále hlubším ponoru k jeho podstatě zároveň odhalovaly lidský úděl. Drvota ve svých textech vždy rád provokuje, ať porušováním tradičních lineár­ních postupů nebo stylem a náročností textu. Autor ví, že naprosto zásadní je nejen potřeba nacházet odpovědi, ale i otázky, a neváhá vedle sebe stavět racionalitu a iracionalitu. Jeho svět je vždy pevně vystavěný, zcela ojedinělý a prodchnutý ironií, ale není povrchní. Ve svém pohledu si Drvota vytváří odstup a nachází se jakoby mimo dobro a zlo, mimo dobu a čas.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-951-1 (PDF), 978-80-7438-952-8 (ePub),
978-80-7438-953-5 (Mobi)

zvětšit

Mikael Gwilou & Denis Molčanov
Češi, polibte mě…

192 stran, váz., 120 x 180 mm, rok vydání 2015, č. 230
ISBN 978-80-7438-120-1
cena 179 Kč, e-kniha: 90 Kč

Kniha francouzského autora Mikaela Gwiloua, cizince dlouhodobě žijícího v Čechách, je jednou z mála opravdu upřímných reflexí, které si bez servítek berou na paškál náš národ. Přináší vždy užitečný pohled zvenčí, neodbytně se ptá, co nejen v dnešní době znamenají národ a stát, a nedá pokoj, dokud se nedobere odpovědí: Proč se Češi nevztahují k téměř žádným skutečným hrdinům? Kde se vzala ona poťouchlost, s níž se vyhýbáme nepříjemnostem a kterou s hrdostí prohlašujeme za národní humor? Proč se neustále shazujeme? Proč se za sebe stydíme? Proč je u nás krádež jakousi tichou dohodou považována za něco přijatelného? Čím odnepaměti utužujeme své „češství“ a čím ho plníme dnes? Opravdu je to jen otázka piva, gumáků, kapra na černo, utopenců, Večerníčku, melouchů a ateismu? Text má formu dialogu, je však spíše monologem, velmi nepříjemným střípkem rozbitého zrcadla nastaveného těm, kteří mají odvahu do něj pohlédnout.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-909-2 (PDF), 978-80-7438-910-8 (ePub),
978-80-7438-911-5 (Mobi)

zvětšit
 

Viktor Špaček
Něco cirkusového

176 stran, váz., 120 x 180 mm, rok vydání 2015, č. 227
ISBN 978-80-7438-117-1
cena 181 Kč, e-kniha: 90 Kč

Něco cirkusového. Něco lidského a něco velmi zvířecího. Něco, z čeho jde strach,  něco, co nutně potřebujeme k životu. Něco směšného, něco dojemného, něco směšně dojemného. Něco velmi tíživého a něco, co by mohlo povznášet. Něco dospělého, něco dětského a něco dětsky dospělého. Něco plného nevšední lásky a něco plného strachu ze všednosti. Povídkový soubor básníka a prozaika Viktora Špačka Něco cirkusového.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-894-1 (PDF), 978-80-7438-895-8 (ePub),
978-80-7438-896-5 (Mobi)

zvětšit

Kateřina Piňosová
Vnitřní cestopis

144 stran, brož., 120 x 190 mm, rok vydání 2014, č. 221
ISBN 978-80-7438-111-9
cena 293 Kč, e-kniha 146 Kč

Text Vnitřní cestopis má formu deníkových zápisů prostřídaných básněmi, barvitými sny, knižními citacemi a dalšími texty. Obsahuje zejména postřehy a dojmy z autorčina pobytu v Mexiku, které ilustruje bohatý repertoár jejích vlastních kreseb. Autorčina imaginace se zde snoubí s velkou empatií a zájmem o prostředí, což spolu vytváří mnohadimen­zionální textovou a obrazovou koláž. Přiblížení základního kulturního střetu se tak prolíná s indiánskými legendami o zvířatech a lidech ztvárněných v lidovém umění či popisem léčebných účinků různých rostlin.

Nahlížím do tůní
ve kterých se množí květy
neochlupených uší
Můj stín ujíždí na ostrůvek
lemovaný pěnou
červenoprsých hus

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-876-7 (PDF)

zvětšit

Milan Špůrek
Přečtený život

416 stran, váz., 135 x 195 mm, rok vydání 2014, č. 212
ISBN 978-80-7438-102-7
cena 379 Kč, e-kniha: 189 Kč

Je třeba tvořit. A pokud tuhle moc máš, uspořádáním se nezabývej. Zrodí se na tisíce služebníků, kteří budou tvé tvorbě sloužit, neboť z ní budou žít jako červi z masa. Pokud dokážeš nastolit víru, o dogma se nestarej. Zrodí se na tisíce vykladačů, kteří se už o ně postarají. Tvořit znamená vytvářet bytí a tvorbu nelze nikdy vyjádřit. Tvorba je jiné podstaty než stvořený předmět, tvorba uniká ze stop, jež zanechává, a nikdy ji nelze vyčíst z žádných znamení. Znamení, stopy a znaky, jež vyplývají jedny z druhých, vysvětlíš vždycky. Neboť stín každé tvorby na zdi skutečností je čistá logika. Ale i přes ten samozřejmý objev zůstaneš týmž hlupákem. Také se chraň připojit na dílo umělou vřelost jako želízko vlasům, aby se vlnily. Sám rozum plodí jen mrtvé věci, i když se někdy pohybují. Umělecké dílo je dobré, vzniklo-li z nutnosti. V tomto způsobu jeho původu je jeho rozsudek: není druhého. Střez se proměny sebe sama v zavedený podnik. Když prosperující dobře zařízený podnik, bývá pozdě: vzniká závislost. A při tom opravdové a dobré tesání musí mít vlastní skrytý tichý vývoj, opřený o naprosté nasazení vlastního ducha, úplnost a bezohlednost – vše v tichu. V halasu vládnou jiné zákonitosti. Existuje literatura, která neproniká až k hltavé mase. Tvůrčí dílo, jež vzniklo z opravdové autorovy nutnosti a pro něj samotného. Poznání nejvyššího egoismu, kde zákony ztrácejí moc. Jen to, co v pravém smyslu slova pro sebe děláš, děláš i pro svět. Pro sebe pracujeme právě tehdy, když na sebe zapomínáme. Vše, co říkáš, že chceš udělat sobě, děláš druhému jako sobě. Velmi si vážíš okamžiků, jež ukradneš nějaké povinné práci, okamžiků, kdy můžeš dělat něco jiného, než co právě dělat máš: a tak teprve tehdy jsou hodiny vzácné.

 

[koupit e-knihu]

ISBN 978-80-7438-852-1 (PDF), 978-80-7438-853-8 (epub),
978-80-7438-854-5 (Mobi)

zvětšit

Nela D. Astonová a Jakub Šofar
Onanie

aneb mrzký hřích samohany

280 stran, váz., 115 x 170 mm, rok vydání 2013, č. 209
ISBN 978-80-7438-099-0
cena 281 Kč, e-kniha: 140 Kč

Je možné na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy obhájit diplomovou práci o onanii v literatuře? Navíc diplomovou práci podstrčenou jako kukaččí vejce? Ale román Nika Kelmana Holky, o bohatých chlapících a jejich lolitkách, byl původně také obhájenou diplomovou prací. Pachateli docu-prózy, příběhu stmeleného citacemi k tématu, jsou dva kmenoví autoři nakladatelství dybbuk. Nela Astonová si kompenzuje úzkost z politicko-vědných bádání nekonečným referenčním průzkumem českých knih a časopisů. Jakub Šofar, kulturní publicista a občasný prozaik, si výkyvy svých depresí udržuje nenasytným čtenářským obžerstvím. Těžko soudit, zda jsou v této nesourodé koalici jeden druhému inhibitorem, či naopak urychlovačem reakcí. Každopádně výsledkem jejich spolupráce je posunutí literární tvorby na další, možná zcela ztracenou (a zatracenou metu). Dva zatracenci volbou, nikoliv osudem, školí o generaci mladšího a o civilizaci vzdálenějšího kamaráda. Všechno je jen náhoda, všechno spolu souvisí. A samohana je jedním z možných/nemožných dosažení cesty ke svobodě…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-843-9 (PDF)

zvětšit

Helena Skalická / Pavel Novotný
A to si pak můžeš řikat, co chceš

144 stran, váz., 125 x 150 mm, rok vydání 2013, č. 199
ISBN 978-80-7438-089-1
cena 197 Kč, e-kniha: 98 Kč

Tohle si pamatuj, že v televizi je toho spousta: hlavně měď, hlinik a železo. Ty lepší kousky sem si tahala k sobě do bytu a zkoušela, jestli dou. A mezi svátkama vánočníma, to se televize válely na každym rohu, protože lidi kupujou televize jak šílený, a to ti garantuju, že kolem Vánoc sou blázince dycky přeplněný, protože lidi si kupujou ty televize na dluh, až z toho přijdou o byt, rupne jim v kouli a skončej v Kosmonosích.

Tato kniha vznikla na základě audionahrávek jednoho překotného vyprávění. Promlouvá zde Helena Skalická, neobyčejně živelná a houževnatá bytost, pozoruhodná výtvarnice. Prožila toho víc než dost: kruté dětství, nesčetné pobyty v ústavech a blázincích, každodenní vození mrtvol do márnice, metráky cigaret a hektolitry alkoholu, život mezi feťáky a bezdomovci, vegetování v nejrůznějších doupatech. Helena o tom všem mluví jaksi mimochodem, bez náznaku sebelítosti, s drsným humorem. S ničím se nepáře, ani s vyprávěním; výsledné texty byly postupně lepeny z různých verzí, fragmentů či zdánlivých maličkostí. Poskytují jeden z klíčů k Heleniným neobyčejným kresbám a malbám.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-822-4 (PDF)

zvětšit

Jakub Šofar
Blázen na hoře

256 stran, váz., 110 x 160 mm, rok vydání 2013, č. 194
ISBN 978-80-7438-084-6
cena 283 Kč, e-kniha: 140 Kč

Jsem blázen na hoře. Nikoliv Stařec z Hory. To vůbec ne. Blázen na hoře je nahoře. S policemi plnými literárních duší. (Až umřu, vyvalí se ze mě zásoby písmenek. Státní hmotné rezervy.) V noci se z nich páří a blázen je v mlze dezorientovaný. Ale baví ho to, i když přesně neví, co je vlastně jeho perimetr.
Někdy v letech 1962–1964 se mnou matka jezdila autobusem k očaři. Mám od narození jednu čočku rozpitou do duhovky (setkání se ženami podobného osudu možné…) a nosil jsem brýle s takovou tou klapkou. Pak jsem to viděl u koňů. Když babičce vozili uhlí, na které měla nárok, neboť děda Filip byl strojvůdce, tak se Fuksa zastavila, klapku měla v pohotovostní poloze, a uhlíř lopatou z vozu sypal uhel na chodník. Některé balvany měly přes deset kilo, a pak se to muselo rozbíjet kladivem. Byly plné pyritu a já si ve sklepě mohl hrát na zlatokopa.
Tyto zápisky obyčejného pětapadesátníka jsou tentokrát z náprsní kapsy (nebo možná z kapsičky červených trenek, na které býval obrázek závodní motorky). Některé už vyšly, některé jsou přesáté a některé jsou nové. Ale co to proboha znamená, to „nové“?

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-825-5 (PDF)

zvětšit

Jindřich Teuchner
Mořský kostel / Panna a satanáš

80 stran, váz., 185 x 260 mm, rok vydání 2012, č. 188
ISBN 978-80-7438-078-5
cena 239 Kč, e-kniha: 119 Kč

Dvě nejpůsobivější lyrické prózy pozapomenutého básníka Jindřicha Teuchnera Mořský kostel a Panna a Satanáš značí počátek a konec první části autorova tvůrčího období. První z nich vyšla počátkem třicátých let. Byla silně ovlivněna barvitou romantikou dalmatského pobřeží, kde sám trávil čas na zotavené a kde jeho otec bojoval v první světové válce. Svými lyrickými evokacemi vzdáleně připomíná cestopisné črty a zároveň vypovídá o daru nevšedního poetického, až impresionistického vidění, vykreslujícího do výše stoupající črty (drtivá monumentalita úděsné křivky horizontů nebes, kamenné valy marasmovitě omšelé a zářně rozpraskané, solné i mechovité, šakali v krabaté čiré výši hor poděšeni).
Druhá, Panna a Satanáš, také z jeho důvěrně známého pobřeží Adrie, vyšla uprostřed druhé světové války. Kromě zvláštních spojení slov se vyznačuje zejména snivými básnivými neologismy (povětří této siré samoty lítě rvalo slova starého kostelníka, stříbrné pršky smíchu, barevné vibrace popěvků, kroužné zpěvy mořských vln splývaly v harmonický čár). Příběh Jovany, zneuctěné a svůdníkem uchvácené a uhranuté, se završuje v přízračné přítomnosti ďáblího hnízda, „ošemetně záhadné jedovaté hory hadů a démonů“ neboli Hadí hory, která „záhadná, dutá v svém strašlivém trupu, leckdy zde zmítá vířnými chapadly a, hrůza, odhazuje zadávené oběti v zelenavém rubáši ze vzpěněných slin a slizkosti chaluh. Šílenství vychýlené atmosféry zdusilo duši“.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-576-6 (PDF)

zvětšit

Johanna Andrlová
Arabský hřebec

384 stran, váz., 135 x 195 mm, rok vydání 2012, č. 186
ISBN 978-80-7438-076-1
cena 317 Kč, e-kniha: 158 Kč

Je to milostný román, nebo to není milostný román?

Nora, když zjistí, že je těhotná a přes nepříznivou prognózu lékaře odmítne jít na potrat, dochází postupně k nezvratnému přesvědčení, že nic není náhoda, ale naopak, jestliže má její životní příběh být beze zbytku naplněn, je už předem počítáno s její vzpourou a neposlušností!
Jenom zázrak nás může vytrhnout z bahna lepkavé všednosti, na kterou jsme si zvykli a už ji ani nevnímáme. Cena za nalezení smyslu vlastního života, za určení vlastního osudu je vždy velká.
Všichni hlavní hrdinové: Nora, Ivan, Klára a Boris milují ruskou básnířku Marinu Cvetajevu. Opravdu je to smrt, pro kterou se Marina vrací do Ruska? Nebo věděla o něčem, o čem my zatím nemáme ani tušení? Co to je za sílu, která útek po útku tká předivo našeho příběhu?
Láska? Bez které je marné pátrat po smyslu našeho života, která nás vede k odvaze, ale i k pokorné prosbě, bez které neexistuje ale ani odvaha, ani oběť? V tom nelehkém hledání, spojujícím konkrétní život Cvetajevy a obecné postupné lidské uvědomovování a poznávaní, pomáhají a svědčí o něm třeba i písničkářka Radůza, psycholog a popularizátor LSD Timothy Leary, náboženský myslitel a paleontolog Pierre Teilhard Chardin nebo matematik John. F. Nash.

Arabský hřebec není pouze milostný román, je to román o lásce, ve kterém se navíc projdete vesmírem. Tím, do kterého jsme se zrodili, i tím nezměrným a nekonečným v nás.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-573-5 (PDF), 978-80-7438-574-2 (ePub),
978-80-7438-575-9 (Mobi)

zvětšit

Jakub Šofar
Zradidla čili lapy

256 stran, váz., 110 x 160 mm, rok vydání 2012, č. 176
ISBN 978-80-7438-066-2
cena 283 Kč, e-kniha: 140 Kč

Zradidla čili lapy
jsou provazce, na nichž jsou asi v jednometrové vzdálenosti upevněny barevné hadříky. Zradidel se používá k obehnání leče, aby zvěř z ní nebo do ní nešla. Vše, co z psaní pochází, je právě takovými zradidly čili lapy. Člověk sám sobě vymezuje, co má být vevnitř a co venku. Sám sebe zrazuje a sám sebe lapá.
Tyto zápisky obyčejného padesátníka z levé kapsy buď vycházejí poprvé, nebo podruhé. Jsou nové, nebo staré. Byly otištěny v nezměněné podobě, nebo ve změněné podobě. Změny jsou všeho typu.
Nikdy ale nejde o texturu bytí, vždycky jen a pouze o texty.
Technologie nemůže být dál než lidská představivost…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-570-4 (PDF)

zvětšit

Jan Kameníček
Ikarovy monology

128 stran, váz., 115 x 175 mm, rok vydání 2012, č. 175
ISBN 978-80-7438-065-5
cena 149 Kč, e-kniha: NE

Ikarovy monology
, sbírka volně propojených textů, navazující svým názvem na autorův předchozí soubor Daidalova zoufalství, je tak jako u řeckého mýtu příběhem synovského hledání svého místa ve světě, snad neúspěšným vzletem na křídlech fantazie, ještě než se pojivý vosk definitivně rozpustí a tělo dopadne do vln nemilosrdné smrti. Od pokusu o útěk z maloměsta k umělecké profesi, přes boj s dominantními příbuznými a právo si osobujícími bytnými, až po snové úprky do zneviditelňujícího prostředí, hrdina stále trpí a zoufale dále hledá. My si však jeho pokus o vzlet můžeme vyložit jako příklad, k němuž je třeba vzhlížet a jehož je třeba se s nadějí držet, neboť je dost dobře možné, že ani jiné cesty není…

zvětšit

Pavel Růžek
Bez růže

288 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2011, č. 164
ISBN 978-80-7438-054-9
cena 239 Kč, e-kniha: 119 Kč

Dychtivost. Žárlivost. Umanutost. Zběsilost… To je ono. Zběsilost v srdci. Ale na rozdíl od Lynchova filmu, který je šílený, a přesto romantický, v Růžkových textech šílenství číhá v umně zamaskovaných úkrytech za větami, ale romantika se vytrácí, mizí, a na konci máte pocit, jako by nikdy neexistovala. Snad kromě Ludvíka Vaculíka žádný český literát, píšící o sobě, není tak otevřený, tak obnažující se, až exhibicionistický jako Pavel Růžek. Po knize Bez kůže, temné zprávě o životě učitele v době normalizace v industrializované krajině, nakládá v další knize na čtenáře své hříchy vrchovatě a pak je pošle na pochod s tou plnou polní do děsivé krajiny rozpadajícího se manželství. Do země rozpadu. Bez růže. To není ztráta jedné kytičky jak v televizní soutěži, ve které dál můžete pokračovat. To je ztráta absolutní, definitivní. Všechno je přitom logické a jasné, když není možné věci napravit, tak další snažení je už spíše křečí, karikaturou. Ale manžel Růžek i spisovatel Růžek dál zběsile věří…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-564-3 (PDF)

zvětšit

Patrik Linhart
Spící Hrůza

208 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2011, č. 159
ISBN 978-80-7438-049-5
cena 211 Kč, e-kniha: 105 Kč

Cyklem Spící Hrůza bloudí dekadentně fantazijní přeludy. Nad jednotlivými příběhy trčí figura Ing. Honzy Hrůzy, jehož čtyři apokalyptické burlesky vytrhují chumel hrdinů, Hrůzových přátel, z šedi jejich prostých životů. Celek žije duchem vzdoru vietnamského tržiště po příjezdu celníků. V punkopovídkách Patrika Linharta potkáváme můry, které přiletěly shůry.
Vedle slizké vlezlosti a fatální absence snahy o psychologické prokreslení postav je pro Linhartovy texty typické střídání žánrových poloh: detektivka, fiction, horror, historická féerie, parafráze pohádky a upocený underground. Poetika ulpívá na imitaci, parodii, trivialitě, nelogickém přeskoku apod. Autor vulgo „stará milenka“ přiznává až toporně vliv Depeche Mode. Faciální jarryovské motivy se vynořují z potrhaných kulis: vybavuje se nám pomuchlaný, bohorovně proteovský Čtyřlístek.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-561-2 (PDF)

zvětšit

Daniel Micka
Hledání člověka a sny o milování se s ním

144 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2011, č. 152
ISBN 978-80-7438-042-6
cena 151 Kč, e-kniha: 76 Kč

Soubor povídek a reflexí Hledání člověka a sny o milování se s ním je literární a existenciální výpovědí, která staví na neobvyklých příbězích a zároveň na expresivních záznamech vypravěče. Ten se objevuje napříč textem v řadě v nezvyklých, někdy zarážejících podobách, přičemž jeho role zůstává znepokojivě neměnná.
První část knihy, Hledání člověka, provádí čtenáře fantaskním světem, i když minipovídky reflektují spíše absurditu světa skutečného. Druhá část, Sny o milování se s ním, je souborem snových představ a tajných zákoutí duše autora – i čtenáře, nechávajícího se zcela pohltit imaginací a atmosférou próz, děsivou i přitažlivou zároveň.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-558-2 (PDF)

zvětšit

Albert Kaufmann
Itinerář

Automatický text na ruční pohon

80 stran, brož., 106 x 160 mm, rok vydání 2011, č. 149
ISBN 978-80-7438-039-6
cena 101 Kč, e-kniha: 45 Kč

Ve svém prvním prozaickém útvaru Itinerář – automatický text na ruční pohon, jenž byl napsán za několik večerů a nocí plných totální psychické exhaustace a na pokraji deliria a jejž autor považuje spíše za osobní dokument než za literární dílo, básník Albert Kaufmann shrnuje své pocity z prvního roku svobody. Úvahy nad současným stavem české společnosti, nalézající se krátce po sametové revoluci na nejisté cestě, jsou spisovány z pohledu hořkých zkušeností a vyznačují se cynickým odstupem. Tento nadhled a vysoká schopnost reflexe však zároveň z textu vytvářejí spíše nadčasové dílo, které vybízí k obecnému zamyšlení.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-555-1 (PDF)

zvětšit

Miroslav Koryčan
Dýka z orobince (Tikotok)

176 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2010, č. 139
ISBN 978-80-7438-029-7
cena 131 Kč, e-kniha: 66 Kč

Knihu, jíž se básník Miroslav Koryčan částečně odchyluje od tvorby experimentální poezie, tvoří dvě části. První, pojmenovaná Dýka z orobince (Tikotok), je deníkem podzimních a zimních zápisů myšlenek a zajímavých skutečností, druhá část s názvem Brouzdání v moll pak obsahuje vzpomínkové črty. Obě poloviny se vzájemně prolínají a ovlivňují: první, popisovaná aktuální přítomnost, se více a více stává minulostí, zatímco druhá, minulost, se naopak vzpomínáním zpřítomňuje. V deníku Koryčan přemítá nad stavem světa (pokud ne nad dilematem, zda semo tamo vyjít z „pastoušky“, získat mrzký peníz a splatit dluhy, či hladov a bez kuřiva zůstat v teple), v Brouzdání pak humorným způsobem a s nadhledem vzpomíná zejména na své dětství prožité na vsi. Básnivý text je obohacen charakteristickými hrátkami se slovy a jazykem i prazvláštními výrazy vypůjčenými z exotických jazyků a je protkán zjištěními-radami prozrazujícími hlubokou zkušenost jako:

jestliže nejsi / víc než jsi / pak běda ti
u vědomí toho, / že jsi-li veleben a ctěn / pilířem se zapři
/ bys přežil / kamenování

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-552-0 (PDF)

zvětšit

Eva Švankmajerová a Vratislav Effenberger
Biče svědomí

160 stran, váz., 137 x 203 mm, rok vydání 2010, č. 137
ISBN 978-80-7438-027-3,
ilustroval Jan Švankmajer
cena 241 Kč, e-kniha: 121 Kč

„Proto v každé bytosti,“ pokračovala předsedkyně, „jež zápasí s přírodou o život a které je nevyhnutelně třeba odpočinku, vidíme spíše zvíře než člověka. Neboť jest to potřeba tělesná. Nemůže-li se z ní vymaniti, nelze-li jí odvyknout jídlu, hoví tak svým potřebám a není tedy vznešena nad ostatní bytosti! Nad ostatní tvorstvo. Vidíme v ní odpad všeho zušlechtění a pokroku.“

Označit někoho za surrealistického autora může mít mnoho důvodů. Jeden z nich je i ten, že označovatel si s kresbou, textem, filmem neví rady. Nerozumí jim. Falešným znakem „pokroku“ (ne jediným) je rozumět, chápat, mít jasno. Málokdo má odvahu přiznat veřejně: Nerozumím tomu, nechápu to. Nevím. Ale je to krásné. Vzrušuje mě to a vyrušuje. Nenechává mě to v klidu…
Novela Biče svědomí (1978) Evy Švankmajerové a Vratislava Effenbergera se drží v první, kompaktní části linie psychologického realistického popisu duševního světa a propletenosti vztahů hlavních hrdinů Emy a jejího manžela Jáchyma a jejich milenců, zároveň se jí vine neočekávaná, přesto jistým způsobem samozřejmá představivost. V navazujícím druhém, „roztříštěném“ díle, rozděleném na menší části, pak nějaký neznámý nezbeda zcela serval kohoutky, kterými je imaginace připouštěna, a vzniklá potopa následně jakoby rozdělila cesty hlavních
hrdinů (Ema je poslána na Blízký východ v krabici deklarované jako Hořické trubičky).
Pokud nejde o koncept, spisovatelé si svoje vinice hlídají a nepouštějí nikoho na brigádu, aby jim pomohl zaštipovat či plít. Surrealističtí tvůrci naopak při psaní rádi kooperují. Synergický efekt této spolupráce nemusí být na první dojem zřejmý – ostatně, psát texty jen na jedno čtení je pitomost. Naopak, při každé další četbě musí mít čtenář dojem, že jde o „novou“ knihu. V případě Bičů svědomí to funguje.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-549-0 (PDF)

zvětšit

Nikolaj Terlecký
Don Kichot ze Sodomy

336 stran, váz., 137 x 203 mm, rok vydání 2010, č. 136
ISBN 978-80-7438-026-6
cena 307 Kč, e-kniha: 154 Kč

F. X. Šalda, jehož kritického ducha těžko někdo vyhlížející z našich zašlých kulis překoná, napsal v jednom svém textu: "Česká duše chovala se naopak v téhleté moderní revoluci velmi krotce a obojace: zapálila po svíčce i Bohu i čertu; v této neutralitě jest její slabost a vina, ne ve vzpouře, dovršené ať již tragicky, ať lehkomyslně." S revolucí, spokojenou neangažovaností, bohem i čertem bojoval i Nikolaj Terlecký. Jeho román Don Kichot ze Sodomy je moderním apokryfem. Jenže většina současných čtenářů už dávno nerozumí biblickým tématům… Ale proč by se to nemohli znovu naučit?

„Koukej, Lote, že jsme anděl a já ve službách Božích, to už víš. A pokládáš asi za pověru, když ti někdo říká, že andělé jsou hodní a čerti zlí. Ale to není žádná pověra.“
„To jsem taky věděl,“ řekl Lot. „Anděl mě nikdy nedostal do bryndy. Ale myslel jsem, že mě máš rád, i když jsi ďábel.“
„Za prvé, kdybys přemýšlel, přišel bys na to, že tě nedostávám do bryndy z osobních zájmů. Občas tě prostě izoluji, když je to nutné, a to je vše. Proč tě izoluji, o tom jsme ti anděl a já už vyprávěli. A za druhé: nemám tě rád, nemám nikoho rád, mám rád jen dílo Boží, na kterém se účastním. V tom je rozdíl mezi mnou a andělem. Mám rád celek, Andreas má rád detail. Kašlu na detail a Andreas zase kašle na celek. Pro mne jedinec neznamená nic, všímám si ho, jen když vypadne z celku, když se stane reformátorem, dobyvatelem, vynálezcem, spravedlivým nebo jinou nepopulární osobou. Pro Andrease zase neznamená celek nic.“

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-546-9 (PDF), 978-80-7438-547-6 (ePub),
978-80-7438-548-3 (Mobi)

zvětšit

Václav Eduard Mencl
Řeky a moře

176 stran, váz., 137 x 203 mm, rok vydání 2010, č. 135
ISBN 978-80-7438-025-9
cena 241 Kč, e-kniha: 121 Kč

Klášter tance a holeň lesů v nevyčerpatelné oblasti kotlin napaží ruce k hraniční svítilně. Čtenáři, řeky a moře neztrácejí běh a nic se nezmění…

Proč jste nám to zase zatajili? Proč téměř až po osmdesáti letech od prvního vydání (počet těch, kteří četli Menclovu knihu Řeky a moře, se dá spočítat na prstech) se můžeme utopit v tom textu, jenž je výraznou předehrou k českému surrealismu? A nejen k němu. Aby se konstrukce české literatury stala zase o něco míň viklanem, může být tohle dílo konečně usazeno na své místo. Astronomové umějí spočítat existenci kosmických těles, aniž by je kdy spatřili. V literatuře to tak není: neumíme přesně označit to chybějící napsané, ale všem neznámé. Zato však cítíme vyprahlost z hledání čtenářské slasti. Šlem morového světla tkal na vodě šál, pod nímž se čeří temnice šedých hrází. Určení neměnná jako první rozestavení hmot… A Mencl bezpochyby žízeň zažene.
Jen srovnávejme, aniž bychom spekulovali: Kniha je vydána ve stejném roce jako český překlad fragmentu Anna Livia Plurabella z Joyceova románu Finnegans Wake (1932). Několik let předtím je v Paříži založena skupina Vysoká hra (Grand Jeu), členy jsou mj. René Daumal a Roger Gilbert-Lecomte. Dalšími body toho mnohoúhelníku je třeba Laut­réamont, ale také Deml, Vančura a Nezval. A taky Ladislav Klíma, kterému učeň Mencl nosil z hotelu Krása pivo.
Jak se to mohlo přihodit a kde je pravda o románu? To i v české literatuře je třeba přikročit k auditu, abychom na sklonku její papírové podoby na poslední chvíli stihli nečekaný záchvat z takového obžerného dobrodružství? Čtenáři, život moře tvým životem stejné hrůzy bude vážen mým klidem a není potřebí usuzovat nad pravdou nebo mylně zkresleným výrazem. Chybil bys – propadliště strhne pochybovače a nikdy jim nedá rozum…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-543-8 (PDF)

zvětšit

Pavel Růžek
Bez kůže

272 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2010, č. 130
ISBN 978-80-7438-020-4
cena 239 Kč, e-kniha: 119 Kč

„Co jsem to vlastně za generaci – co my máme, abysme tomu mohli věřit? Leda sami sebe“ (Cesta snů a skutečností). Žádné množné číslo, autor je ve vzpomínkách sám za sebe. Za jednoho z vynechané generace narozené kolem roku 1950. Vzpomínání je sice sunarem historie, ale na rozdíl od většiny jiných prozaiků v tomhle případě neplatí retušování obrazu, tohle je spíš ostrá syrovátka. Takže nejen bahno a kal normalizace, ale i vlastní severočeské kalové laguny, ve kterých však i přesto pulsuje život.
Americkou literaturou poučené, chronologicky řazené texty, do kterých jsou písmena vehnána pod tlakem, aby si sama vyhloubila koryto, jímž bude ke čtenáři přiváděn chemicky neupravovaný pramen českého jazyka. Osvobozeného. Všechno je zdeformováno silou energie opravdovosti, a ta bolí a vůbec není krásná.
Možná vás napadne, zda platí úměra mezi industrializovanou krajinou a (industrializovaným) člověkem v ní. Růžkova kniha není vrypem do štuku české literatury, ani sprejerovým podpisem na ní. Je spíš bez ostychu namlácenou kramlí…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-540-7 (PDF)

zvětšit

Jiří Klobouk
Jazz II: Rodiče

144 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2010, č. 122
ISBN 978-80-7438-012-9
cena 139 Kč, e-kniha: 69 Kč

Experimentální román Jazz II: Rodiče, poprvé vydaný anglicky roku 1979 v kanadském exilu, je, jak již napovídá sám jeho název, silně inspirován jazzovou hudbou, zejména jejími improvizačními prvky. Příběh, který není skutečným příběhem, se odehrává ve starobylém moravském městečku. Soustředí se na pomalý posun ke svému vyvrcholení, které představují školní oslavy, na něž se připravuje dcera hlavních představitelů Liz Badenbadenhanapelová. Čtenář se při čtení knihy nechává vést – svůj zrak propůjčuje jakémusi vnějšímu zdroji, oku kamery, která prohledává a propátrává jednu oblast za druhou, ať již fyzickou nebo duševní, noří se do hlubin dysfunkčního manželství, ohledává souvislosti a okolnosti. Improvizace spočívá zejména v tom, že tento putující periskop, skrze nějž my vnímáme jinak roztříštěnou strukturu celé knihy, nemá žádnou určenou dráhu, ale samovolně zatáčí a zahýbá, kam se mu zrovna namane.

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-537-7 (PDF)

zvětšit

Pavel Ctibor
Silentbloky

128 stran, brož., 119 x 179 mm, rok vydání 2009, č. 097
ISBN 978-80-86862-87-3, prvních 30 kusů obsahuje CD
cena 137 Kč, e-kniha: 68 Kč

Kniha Silentbloky je soubor fragmentárních literárních textů, jež zaznamenávají autorovy pokusy o změnu vnímání a proměnu vlastní citlivosti. O to se pokouší vyvoláváním lucidních stavů, psychedelickými experimenty či pokusy s vlastním tělem. Z textů je zřejmá důvěrná znalost současných vědeckých poznatků, Dirakův model, kvantové vnímání, chiralita, hologramy atp., jež přirozeně prostupují textem. Fyzika a autentické autorovy prožitky přivádějí čtenáře do vzdálených krajin bytí a dobrodružství prozkoumávání vlastního vědomí a základní povahy reality.

„Hledíš­li z půdy svého podsebytí, jsem hodovní síň do všech stran táž, jsem v ní v sobě přítomnost osmi hostů, jsem kobercem, na němž smím osmeronásob v sobě spočinout, jsem uprostřed něj dírou, kudy se zbytky ze mě do mě vpíjí, jsem nad ní nad sebou stolem pro pokrmy, jsem na stole sobě ubrusem s cípy, jež nevisíce ukazují, jsem podnosem třírohým pod sebe přichystaným, jsem ubrouskem třírohým spočívajícím na podnose sebe, jsem uťatou k hostině hlavou kozla k tobě vzhlížející, jsem tečkou na svém kozlově čele, v níž, hledíš­li ze mne, jsi.“

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-534-6 (PDF)

[stáhnout hudební MP3 ke knize]

zvětšit

Karel Havlíček Borovský / Michal Šanda
Dopisy

136 stran, brož., 120 x 190 mm, rok vydání 2009, č. 095
ISBN 978-80-86862-85-9

cena 139 Kč, e-kniha: 69 Kč

Ze rtěnky se místo karmínově červeného válečku vysoukala včela. V zrcadle se zmnožila v roj a roj se usadil v komodě. Za česno slouží mosazné úchytky ve tvaru lvích hlav; včelám se v hřívách lvů dobře přistává. Medové plásty si zbudovaly mezi košilemi a v huňaté zimní fusekli mají matečník. Havlíček se zase v Brixenu mohl ukousat nudou, a proto si předplatil včelařské časopisy. Včely, to už je téma na korespondenci jako prase. A o praseti se tu rovněž dočtete, i o ňufání prasečím rypáčkem. Ústředním tématem knihy je ovšem otázka po smyslu literatury. Čím méně o věci víme, o to vehementněji o ní kafráme a vytváříme odvážné teorie, jaké by skutečnému odborníkovi nepřišly na odborností svázanou mysl. Havlíček a Šanda jsou v uvažování svobodní. Nerozumějí ničemu, dělají do včel.

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-531-5 (PDF)

zvětšit

Jiří Klobouk
Americká žena a jiné povídky

268 stran, brož., 130 x 194 mm, rok vydání 2008, č. 084
ISBN 978-80-86862-74-3

cena 268 Kč, e-kniha: 134 Kč

Dvanáct tematicky různorodých povídek spojuje styl prolínající rovinu reality a imaginace a často až surreálná představivost, pohybující se na hranici snu a skutečnosti. Sen, a konkrétně trýznivé sny emigrantů jsou tak výchozím bodem uměleckého vyjádření zážitků a reflexí autorů, pro něž se rok 1968, a zvláště vpád vojsk Varšavské smlouvy, stal traumatem, s nímž se vyrovnávali v metaforické podobě. Emigrace je zde zpodobňována jako niterná skutečnost a zkušenost. Všechny povídky vynikají propracovanou formální stránkou, depresivní imaginativností a až expresivní úsporností a čistotou výrazu. Často připomínají scénář, ve kterém jsou podrobně rozepsány všechny záběry, i s označením ústředního bodu, na který je zaostřena kamera. Ambivalentnost pojmu domova, který zde nefunguje pouze jako symbol štěstí, přispívá k budování pochmurné a hutné atmosféry, prostoupené pocity strachu, nicoty a odcizení. Dům a domov se tak v Kloboukových povídkách stávají místem, které odpuzuje a v němž na člověka mohou čekat nebezpečné pasti.

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-528-5 (PDF)

zvětšit

Zdeněk Volf
Srdcář

144 stran, brož., 115 x 180 mm, rok vydání 2008, č. 075
ISBN 978-80-86862-64-4, ilustroval Jan Jemelka

cena 222 Kč, e-kniha: 111 Kč

Soubor zamyšlení s názvem Srdcář vznikal v letech 2003–2008. Obsahuje postřehy a krátké úvahy nad literaturou, uměním, vírou, osobním, rodinným a společenským životem. Žánrově má blízko k záznamům, jež známe z tvorby J. Demla, J. Hanče nebo V. Rozanova: syžet nepřekáží, a tak může mluvčí, hlavní hrdina, črtat sebe sama ve střetech (polemos) se stavem světa. Osobitost reflexí je místy spojena s přetěžováním syntaxe; lexikální rovina je zpestřována zootechnickými výrazy, charismatismy, obraty z oblasti modelingu. Vážnost autora se v Srdcáři šťastně sešla s humorem, možná i nechtěným.

Někdy se velmi přimlouvám za ty, kteří si už nemohou dát ani skleničku, natož panáka. Protože jak mají, když nepřichází opilost v Duchu svatém, pozdvihnout svá srdce?

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-525-4 (PDF)

zvětšit

Karel Adamus
Po Dně

Příběhy směrů, cest, škol, žáků a mistrů

272 stran, váz., 170 x 170 mm, rok vydání 2008, č. 074
ISBN 978-80-86862-63-7

cena 396 Kč, e-kniha: 198 Kč

„Protože naše příběhy jsou omezeny plochou listu jednoho papíru, musíme se vyjadřovat nanejvýš stručně,“ zahájil hodinu slohu mistr Proslov. „Všichni víme, že každý, naprosto každý, každá osoba, každá postava, každá bytost, ať žije kdekoli, tedy i v příbězích, se mění a vyvíjí. Jak vyjádřit, co nejjednodušeji a nejúsporněji, na postavách našich příběhů tento proud změn? Docela prostě. Měníme vlastní jméno této osoby. Změna probíhá stále, průběžně, tak jak se rozvíjí příběh.
Aby byla věc jasná, uvedeme si příklad: V našem příběhu vystupuje osoba mistra, který se na začátku příběhu jmenuje Brusinka. Jak příběh postupuje a rozvíjí se, Brusinkovo jméno změníme, například na Brusík. Příběh se rozvíjí, a jméno tedy znova proměníme, třeba na Výbrus (nebo dle libosti na Výbrusný, Výbrusnář, Výbrusnej, Výbrusnos, Výbrusník, Výbrusníček, Výbruska).

 

[koupit e-knihu]

zvětšit

Jakub Šofar
Peking Not Fucking

160 stran, brož., 122 x 190 mm, rok vydání 2008, č. 057
ISBN 978-80-86862-46-0, prvních 100 kusů obsahuje CD

cena 133 Kč, e-kniha: 66 Kč

V léčebně dlouhodobě nemocných literárních armatur mívá noční službu šílený Hölderlin. Kašle na svoje povinnosti, nebloudí po chodbách, pořád jen mlátí svým pyjem do kláves odloženého klavíru minimalistické nokturno s matoucím názvem Hyperion. Poslední emerita v socializovaném světě představ ale neslyší, že filc na kladívkách je už dávno pryč. Deformované tóny se hroutí, zvuk je recyklován na nerozlišitelné vzdechy a šumy civilizace. Jaká slast pro všechny internované, kdyby se ten šílenec někdy netrefil. Ale on se trefí pokaždé.
Jeden sacher, prosím pěkně, a ubrousek na drobky. Poslouchám ten masochistický koncert u otevřeného okna, ze kterého jsou vidět koruny stromů na petřínské stráni. Slyším ho dokonale, i když jsem od Johanna Christiana Friedricha vzdálen mnoho
desítek let.
Taky mívám touhu zatroubit na šofar, aby spadly hradby Jericha. Jak pošetilé!

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-519-3 (PDF)

[stáhnout hudební MP3 ke knize]

zvětšit

Jan Kameníček
Vacant

224 stran, váz., 122 x 190 mm, rok vydání 2005, č. 019
ISBN 80-86862-08-9
cena 159 Kč, e-kniha: NE

Vacant značí prázdno a v novém románu Jana Kameníčka je stejnojmenné městečko především prostorem mimo okolní svět, mimo jakýsi Trans – kritické nebezpečí nebo možná pouhou sugesci, před níž se obyvatelé Vacantu schovávají. Rozhodnou se proto zastavit čas, izolovat se od paniky vnějšího světa a přečkat onu životní vyprázdněnost, která si ale stále žádá naplnění. Tato potřeba činu, postoje či alespoň gesta činí z hlavního antihrdiny novodobého Mojžíše, který má vyvést obyvatele Vacantu i sama sebe z prázdnoty, aby se nemuseli klanět portrétu mrtvého starosty, a přitom on jako jediný ví, co je všechny po exodu čeká.
Próza si klade nejen znepokojivé otázky, kdo je zodpovědný za smrt starosty a mladé ženy; text je rovněž protkán řadou biblických aluzí, odkazů na Geršoma, Siporu, Jannese Jambrese, motivy viny, trestu, ale také filozoficky medituje nad relativizací řádu, idejí a vědomím konce, protože dnes se všechno dokoná…

zvětšit

Magdalena Wagnerová
Papíří

Naděje pro figurínu

248 stran, váz., 122 x 190 mm, rok vydání 2005, č. 018
ISBN 80-86862-07-0, ilustroval Ondřej Provazník
cena 188 Kč, e-kniha: 94 Kč

Pokud by někdo dokázal snést na jednu obrovskou hromadu všechny knihy světa, vyrostla by na Zemi nová hora. Ta hora by se s největší pravděpodobností jmenovala Papíří. Ale dříve než by ji lovci senzací stačili zanést do nekonečných seznamů Guinnessovy knihy rekordů, zařadilo by se papíří do dalšího, neméně dlouhého seznamu, a tím by byl soupis ohrožených druhů. Protože co jiného je kniha, vnímáme-li ji jako nositele kulturního dědictví, artefakt, prostředníka mezi člověkem a literaturou? Alespoň tak vidí knihu Jiří Liberzeit, zdánlivě obyčejný knihovník, který stále věří, že v knihách může nalézat skryté sny. Také proto je čas od času nachází. A pak, ruku v ruce s těmito sny, se poprvé v životě odhodlá vystoupit ze své papíří izolace a dotknout se skutečného světa…

 

[koupit e-knihu]
ISBN 978-80-7438-513-1 (PDF)

zvětšit

Jan Kameníček
Mezi spánkem

208 stran, váz., 122 x 190 mm, rok vydání 2004, č. 011
ISBN 80-86862-00-3
cena 200 Kč, e-kniha: NE

Kniha Jana Kameníčka není pouze obrazem životní dezorientace dnešního člověka. Sled událostí, v textu nazíraných jako podobenství současnosti, je bezcílným pohybem „mezi“, a především cestou ke své vlastní podstatě v příběhu začínajícím i končícím zdánlivým návratem k „prvotnímu“. Pokusy bezejmenného hrdiny, lépe řečeno antihrdiny, o identifikaci okolního světa se stávají mostem k znepokojivému zjištění, že člověk je součástí nadmíru dobře zinscenované hry, jež se místy neznatelně prostupuje s realitou. Vědomí konce, strach, otázka oprávněnosti pocitu viny, manipulativní pojetí života jako hry a opakující se návraty již jednou prožitého se stávají hlavními principy osamělého hledání a putování životním prostorem „mezi spánkem“.

zvětšit

Jan Kameníček
Daidalova zoufalství

208 stran, váz., 115 x 175 mm, rok vydání 2003, č. 007
ISBN 80-903001-6-2
cena 200 Kč, e-kniha: NE

Při vyslovení jména Daidalos se většině lidí vybaví mytický řecký sochař, malíř, stavitel a vynálezce, který v Knóssu na Krétě vybudoval labyrint, v němž měl být ukrytý Mínótaurus. A když upadl Daidalos v nemilost, sestrojil dva páry křídel a spolu se synem Íkarem uprchl. Existují i lidé, je jich o poznání méně, kterým se při vyslovení jména Daidalos vybaví ještě mnohem víc; zoufalý hrobník, jenž hledá ztracený řád, zoufalý komorník, jenž se rozhodne pootočit kolem osudu, zoufalý klavírista, jenž se musí stůj co stůj svojí hudbou dotknout nebes, zoufalý poeta, jenž touží napsat báseň, anebo zoufalý pracovník pohřební služby, jenž se chce alespoň jedinkrát v životě zviditelnit. Ti všichni by potřebovali Daidalova křídla z peří a vosku, aby mohli odletět tam, kde chtěli celý život být. A ti z nich, kteří si křídla přece jen nasadí, dopadnou jako nešťastný Íkaros, když se přiblížil slunci, anebo jeho ještě nešťastnější otec. Jedno je však třeba všem těmto hrdinům závidět – schopnost alespoň jednou v životě křídla nasadit a letět bez ohledu na to, jestli se vosk roztéká…

zvětšit

 

home   |   english version   |   spolupráce   |   facebook   |   twitter
copyright © dybbuk 2017